czwartek, 26 kwietnia 2012

Cenna moto wiedza nie tylko na majowe wyjazdy

Na ceny paliwa nie mamy niestety wpływu. Nowe technologie jedynie chwilowo wpływają na zmniejszenie rachunków na stacjach benzynowych. Poszukiwanie miejsc, w których zaatakujemy grosz mniej, również bywa kłopotliwe. Co zatem zrobić, by trochę mniej płacić za wygodę, jaką jest nasze auto? 
Zapamiętajmy: największe możliwości tkwią nie w technologiach, ale samej technice jazdy. Poniżej kilka zaleceń, jak jeździć ekonomicznie.

Starajmy się minimalizować wagę. Ciężar bagażu przewożonego w samochodzie, ma wpływ na zużycie paliwa. Opróżnijmy zatem nasz pojazd ze zbędnych dla nas przedmiotów, czy nawet z zapasowego koła, na rzecz zestawu naprawczego lub niewielkiej pompki do kół, jeśli decydujemy się głównie na jazdę po mieście. Odchudzimy wtedy nasz samochód nawet o 10-20 kg.

Zmniejszmy opór powietrza. Pozbądźmy się wszelkich wystających elementów takich jak bagażniki dachowe, uchwyty na rowery (niepotrzebnie zwiększają one opór powietrza).

Zapalaj bez użycia gazu. W dzisiejszych modelach samochodów, ilość paliwa potrzebna do rozruchu, jest regulowana automatycznie, dlatego nie trzeba naciskać gazu podczas uruchamiania silnika.

Ruszaj od razu. Każda sekunda bezruchu jest stratą paliwa. Temperatura, szybciej i sprawniej dojdzie do optymalnej w trakcie jazdy. Ważną tutaj uwagą jest by szybko zmienić bieg na dwójkę zaraz po tym jak samochód zacznie się toczyć. Nadużywanie jedynki, podwyższa zużycie paliwa.

Zmieniaj biegi optymalnie. Często zastanawia nas, kiedy zmieniać bieg na wyższy w kontekście ekonomicznej jazdy. Najlepiej, kiedy silnik osiągnie maksymalny moment (najpóźniej przy 3500 obrotach). Dzięki temu utrzymamy obroty w strefie niskiego zużycia paliwa.

Jedź płynnie i nie przekraczaj ekonomicznej prędkości. Na zużycie paliwa wpływają również opór powietrza i toczenia auta. Maksymalna ekonomiczna prędkość z wyliczeń powinna wynosić 90 km/h. Ponadto starajmy się jeździć płynnie: najwięcej energii zużywamy na rozpędzenie pojazdu.

Hamuj silnikiem. Nawyk hamowania silnikiem przekłada się na bezpieczeństwo oraz automatycznie odcinany dopływ paliwa, sprawia, że z baku nie ubywa nawet kropla. Trzeba tu pamiętać, by redukować biegi najpóźniej przy 1200 obrotów na minutę, w przeciwnym razie auto zasysa ponownie paliwo.

Dbaj o auto i jego silnik. Tankuj dobre paliwo, stosuj dobrej jakości oleje, eksploatuj auto zgodnie z zaleceniami producenta.

Parkuj tyłem. Kiedy wykonujemy manewry parkingowe na rozgrzanym silniku spalamy mniej paliwa, niż robiąc to zaraz po uruchomieniu samochodu. Zimny silnik zużywa więcej paliwa.

Wyłączaj silnik przy postoju powyżej 30 sekund.

Korzystaj racjonalnie z odbiorników energii. Włączaj klimatyzację i ogrzewanie szyb tylko wtedy, gdy są nam potrzebne, odłączaj również nieużywaną ładowarkę i GPS.

Sprawdzaj ciśnienie w oponach. Zbyt niskie ciśnienie powoduje większe zużycie opon i paliwa.

Planuj i przewiduj swoją trasę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz