sobota, 20 września 2014

DAF czy Volvo? Wybór należy do ciebie. 9 900 do 10 500PLN

Odwołując się do dyskutowanych niedawno na tych łamach pojazdów, te dwa mają się do siebie z grubsza tak jak Lanos do Lacetti. Niby to jest to samo, ale jednak nie do końca.
I chociaż wiadomo, że Volvo66 powstało tylko dlatego, że Szwedzi przejęli holenderskiego producenta i po prostu nie mieli wyjścia, musieli wejść w ten ekscentryczny i mały model, to jednak chciałoby się zapytać: ale o so chodzi?
Złośliwy los sprawia, że dwa takie samochody spotykają się po latach i mimo różnicy wieku, przebiegu i ceny (na niekorzyść DAFa) nie jesteśmy skłonni udzielić jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: którego brać?
Mechanicznie różni je niewiele, z pasową przekładnią na czele. Za to estetycznie, to jakby dwa światy. Czyli nie do końca jak Lanos i Lacetti, prawda?
DAF próbował nadać swojemu autu trochę romantyzmu. Pojechali delikatnie przodem, tak po włosku. Tył to jakby element żywcem zdjęty z Alfy Romeo Giulii. Zresztą to też nie przypadek, już kiedyś pisaliśmy, że autorem tego nadwozia jest włoski mistrz Michelotti.
Najbardziej udało się DAFowi wnętrze. Minimalistyczne. Dzisiaj takiego kokpitu powoli dorabia się Audi. ale jeszcze trochę muszą popracować. No, może w A1 zbliżyli się najbardziej do projektu DAFa.
Cóż jednak z tego, skoro po przejęciu przez Szwedów całą elegancję diabli wzięli. Projektanci z Goteborga postawili holenderskiego malucha obok swojego przecudownie topornego 240 i zakrzyknęli dziarsko: to do roboty ;)
Z przodem i tyłem poszło im nieźle. Skosili dafową elegancję na przedzie, pogrubili elementy z tyłu i już prawie byli w domu. Potem jednak zajrzeli do wnętrza, spojrzeli w przyszłość i projekty Audi z 2014 roku wcale im się nie spodobały.
Na szczęście znalazł się ratunek. Wajcha do biegów uległa znaczącemu pogrubieniu, desce rozdzielczej przybyło niepokojących zgrubień a daszek wokół wciąż okrągłych zegarów nagle stał się prostokątny. O kierownicy nie ma co wspominać.
Dzisiaj można się tym zmianom przyglądać z pozycji historyka designu. Analizować czy zmiany wypadły na korzyść czy nie, czy to nowe było ładniejsze czy wręcz przeciwnie. Najlepsze w tym wszystkim, że mamy taką możliwość, bo 20 lat temu jej nie było. I z tego trzeba się cieszyć.

DAF - tutaj

Volvo - tutaj.

Poprzednio prezentowaliśmy jeszcze wersję coupe w wersji proponowanej przez DAFa - tutaj i przez Volvo - tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz