niedziela, 16 listopada 2014

Wygląda jak terenówka ale czy nią jest? 8 700PLN

SUV, to tak, ale żeby od razu terenówka? Explorer to doskonale znany amerykański wóz na ramie. Ma dołączany napęd na cztery koła i mocny silnik benzynowy. Do tego wygląda jakby mógł przejechać przez betonową ścianę. Czyli jest terenówką...? No, nie do końca.

Terenówka to pojęcie z języka potocznego. Jednak jest kilka warunków bez których spełnienia samochód nie kwalifikuje się do zapisania do tego gatunku. Przede wszystkim, oprócz dołączanego napędu na cztery koła (lub, a nawet lepiej, stałego napędu) w takim aucie powinien występować reduktor. Ten służy do spowolnienia przełożenia skrzyni co owocuje znacznie wyższą zdolnością do pokonywania przeszkód. Tego tu nie ma.
Konstrukcja terenówki powinna umożliwiać pokonywanie sporej wielkości nierówności. Auto musi mieć ponadprzeciętne parametry najazdowe i prześwit. Przydałoby się również, żeby dało się takim wozem brodzić w wodzie. Explorer ze swoimi progami i ozdobnymi zderzakami zwisającymi nisko nad nawierzchnią, nie spełnia żadnego z tych kryteriów.
Explorer zatem nie jest terenówką a SUVem - podwyższonym nieco wozem o większych niż w standardowych osobówkach możliwościach poruszania się poza asfaltami oraz sporej kabinie, do której można zapakować np. namiot i ekwipunek niezbędny na biwak.
Jak na SUVa, trzeba przyznać, że ten Explorer ma swój urok i to coś, co sprawia, że z łatwością zakwalifikował się do pokazania na Wyszukanych. Dodatkowym atutem auta jest cena. Trzeba ją co prawda powiększyć o opłaty rejestracyjne i raczej koniecznie o instalację gazową. Tym niemniej w cenie około 15 tys złotych (bo w takim aucie zawsze znajdzie się drobiazg do poprawki) mamy zupełnie przyzwoite auto.

Explorer na aukcji - tutaj.

3 komentarze:

  1. Panie Redaktorze, jestem właścicielem podobnego explorera i zapewniam Pana, że posiada on reduktor. Nie sądzę żeby znacząco zwiększało to jego zdolność terenową aczkolwiek należy ten błąd sprostować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za zwrócenie uwagi, już więcej takich głosów dotarło. z ciekawości zapytam: jak ten reduktor się włącza i w jakich zakresach on działa? pozdrawiam i ukłony. pomyłki trzeba prostować. dziękuje.

      Usuń
    2. Po lewej stronie radia znajduje się pokrętło, do wyboru są trzy tryby:
      - Auto 4x4, przednia oś jest automatycznie dołączana po wykryciu różnicy prędkości między osiami. Tryb domyślny.
      - Lock 4x4, załącznone sprzęgło które włącza na stałe napęd na obie osie. W samochodzie nie ma centralnego dyferencjału.
      - Low 4x4, napędzane są obie osie z wykorzystaniem reduktora. Żeby go włączyć należy się zatrzymać, trzymając hamulec wbić N, przełączyć pokrętło i poczekać na charakterystyczne "duup" i dopiero wtedy zwolnić hamulec.

      Między dwoma pierwszymi trybami można przełączać w trakcie jazdy. Zapraszam na prezentację do Raszyna :)

      Usuń