W pewnym momencie turbosprężarki były fajną, nową, niezbadaną technologią. Umieszczenie turbosprężarki we wczesnym Porsche 911 zmieniło samochód dentysty w niesławną maszynę śmierci z nadsterownością. Mitsubishi było tak dumne z modelu Starion ESI-R, że pokryło jego wnętrze fantazyjnie przestarzałymi logotypami TURBO. Ford Mustang SVO zrezygnował z kultowego "pięciolitrowego" V8 (302ci jest w rzeczywistości bliższe 4,9 l, ale branding nie był tak dobry) i zastąpił go czterocylindrowym silnikiem 2,3 l z Pinto, z dodanym turbodoładowaniem Garrett, i faktycznie był szybszy. To była tylko zapowiedź Mustanga EcoBoost z 2015 roku, który ma więcej mocy niż Mustang GT z 2010 roku z silnikiem V8.

Kilkadziesiąt lat później technologia ta dojrzała na tyle, by znaleźć drogę od samochodów sportowych i ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi do każdego kompaktowego sedana lub rodzinnego SUV-a. Kiedy Chevy wprowadził na rynek kompaktowego sedana Cruze w 2011 roku, opcjonalny turbodoładowany silnik 1.4L miał mniej więcej taką samą moc jak podstawowy silnik 1.8 bez turbodoładowania, ale poprawa dotyczyła momentu obrotowego i zużycia paliwa. Silnik V8 w pickupie Ford F-150 został zastąpiony przez silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem. Ponieważ technologia ta trafia do bardziej popularnych pojazdów, które pokonują więcej kilometrów i być może są bardziej obojętne na procedury serwisowe, awarie turbo stają się coraz częstszą naprawą. Ale tylko dlatego, że jest to stosunkowo nowa technologia, nie oznacza, że musi być skomplikowana.

Niniejszy przewodnik ma być nieco ogólny i dotyczyć wszystkich pojazdów. Być może będziesz w stanie znaleźć pomocny samouczek na YouTube, który jest bardziej odpowiedni dla twojego konkretnego samochodu, który może mieć wgląd w to, jak usunąć trudno dostępną śrubę lub gdzie dokładnie powinny być podłączone przewody podciśnieniowe. Ale chociaż każdy samochód jest nieco inny, podstawowe koncepcje przekładają się na prawie każdy pojazd z turbodoładowaniem.

Odłącz akumulator i spuść olej

Odłączenie akumulatora jest tylko kwestią bezpieczeństwa, chociaż jeśli turbosprężarka ma elektroniczny siłownik lub zawór obejściowy, pomocne będzie zresetowanie komputera po podłączeniu nowej części. Wymiana oleju jest zalecana, ponieważ przewód powrotny oleju, który spływa do miski, może spowodować bałagan po jego odłączeniu.

Zdemontuj przewody dolotowe i wyczyść resztki oleju, które mogły wyciec ze środkowej sekcji starej turbosprężarki

Czyszczenie układu dolotowego w pojeździe z silnikiem wysokoprężnym ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania problemowi znanemu jako "uciekający diesel". Podczas gdy pojazdy gazowe mają przepustnicę ograniczającą dopływ powietrza do silnika, diesle jej nie mają. Jeśli uruchomisz silnik wysokoprężny, a powietrze doprowadzane do silnika jest zanieczyszczone zużytym olejem, silnik będzie spalał olej tak, jakby był paliwem i nie będziesz w stanie wyłączyć silnika bez możliwości odcięcia dopływu powietrza do silnika. Jest to mniej ważne w przypadku pojazdów na gaz, ale pozostałości oleju mogą nadal powodować dymienie z wydechu, co może uszkodzić czujniki tlenu i katalizator, a wszelkie metaliczne zanieczyszczenia ze starej turbosprężarki mogą uszkodzić nową lub głowicę cylindrów silnika.

Odłącz i wyczyść/wymień przewody olejowe

Nieodpowiednie smarowanie jest główną przyczyną awarii turbosprężarek. W przypadku niedbałej wymiany oleju lub stosowania oleju o niewłaściwej lepkości, przewody olejowe mogą zostać zatkane szlamem lub spieczonym węglem, co może spowodować uszkodzenie łożyska centralnego turbosprężarki. Możesz wyczyścić przewody olejowe za pomocą kombinacji środka do czyszczenia gaźników i sprężonego powietrza, ale jeszcze lepiej (i nie jest to zbyt kosztowne) jest przynajmniej wymienić przewód doprowadzający olej, jeśli nie również przewód powrotny.

Odłącz wszelkie przewody podciśnienia i złącza elektryczne

Oznacz wszystko taśmą i zrób zdjęcie konfiguracji turbosprężarki przed demontażem, aby ułatwić podłączenie wszystkiego z powrotem podczas składania samochodu!

Odkręć i usuń starą turbosprężarkę z kolektora wydechowego i rury spustowej.

Jest to zazwyczaj najtrudniejsza część pracy. Niektóre z tych śrub są trudno dostępne, a po latach cykli cieplnych mogą być dość trudne do odkręcenia lub na tyle delikatne, że mogą się odłamać, jeśli nie będziesz ostrożny. Jeśli nowa turbosprężarka ma zintegrowany kolektor wydechowy, prawdopodobnie będziesz potrzebować nowych szpilek wydechowych, ponieważ oryginały są jednorazowego użytku.

Oczyść wszystkie powierzchnie styku i usuń resztki materiału uszczelki, aby zapewnić czyste uszczelnienie nowej części

Jest to miejsce, w którym łatwo jest pójść na skróty, ale nieszczelność układu doładowania lub wydechowego spowoduje problemy z prowadzeniem, więc łatwiej jest zrobić to dobrze za pierwszym razem.

Dodaj kilka kropel oleju do portów liniowych nowej turbosprężarki i obróć kołem turbiny, aby upewnić się, że nowe łożysko turbosprężarki jest zalane i nasmarowane przed uruchomieniem pojazdu.

Jest to ważne, aby upewnić się, że środkowe łożysko nowej turbosprężarki jest w pełni pokryte olejem przed pierwszym uruchomieniem. Łożysko to obraca się z prędkością tysięcy obrotów na minutę, nawet podczas rozruchu. Dla dodatkowego bezpieczeństwa w tym dziale, po złożeniu wszystkiego z powrotem, wyciągnij przekaźnik EFI i przekręć kluczyk kilka razy, aby obrócić silnik bez uruchamiania go i aktywować mechaniczną pompę oleju na kilka obrotów.

Nałóż nowe uszczelki i przymocuj wydechową stronę turbosprężarki do kolektora i rury spustowej

Montaż jest czynnością odwrotną do demontażu! Sprawdź fabryczną instrukcję serwisową, aby sprawdzić, czy wymagane są dokładne specyfikacje momentu obrotowego.

W razie potrzeby ponownie ustawić taktowanie po stronie sprężarki turbosprężarki

Jest to zazwyczaj wymagane w przypadku turbin pasujących do wielu pojazdów. Po całkowitym przykręceniu strony wydechowej turbosprężarki, poluzuj opaskę lub pierścień zatrzaskowy mocujący obudowę sprężarki turbosprężarki do sekcji środkowej i obracaj ją, aż wylot sprężarki będzie skierowany we właściwym kierunku, aby połączyć się z rurą doładowującą. Większość turbosprężarek może być ponownie taktowana w ten sposób, choć w niektórych przypadkach obudowa sprężarki jest przymocowana wieloma śrubami.

Ponownie podłącz wszystkie przewody oleju, przewody podciśnienia, złącza elektryczne i przewody dolotowe. Ponownie podłącz akumulator, uruchom samochód i w razie potrzeby wyreguluj siłownik wastegate, aby dopasować go do specyfikacji fabrycznej

Ponownie, instrukcje te mają zastosowanie do każdego pojazdu z turbodoładowaniem, więc sprawdzenie konkretnego samochodu nigdy nie jest złym pomysłem, aby uniknąć niespodzianek podczas demontażu samochodu. Jeśli wydaje się, że majsterkowanie to za dużo, nie ma wstydu w zabraniu pojazdu do zaufanego mechanika dla dodatkowego spokoju ducha. Jeśli nadal nie masz pewności, co jest najlepsze dla Twojego pojazdu, skontaktuj się z BuyAutoParts, aby uzyskać kompetentną pomoc w uzyskaniu najlepszych zamiennych turbosprężarek i innych części do Twojego pojazdu. Oferujemy gwarantowane, dokładnie dopasowane turbosprężarki znanych marek, takich jak BorgWarner, Garrett, Holset, Stigan i innych. Nasi specjaliści od części zamiennych są gotowi do pomocy!

Niniejsze instrukcje mają zastosowanie do szerokiej gamy pojazdów i zdecydowanie zalecamy zbadanie konkretnego pojazdu przed podjęciem jakichkolwiek prac. BuyAutoParts nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody spowodowane niewłaściwą procedurą instalacji.