Podczas gdy wał napędowy był kiedyś bardzo prostym elementem łączącym skrzynię biegów z tylną osią, rozwój pojazdów, takich jak napęd na przednie koła i niezależne zawieszenie, stworzył więcej opcji, co pozostawia miejsce na zamieszanie, gdy nadejdzie czas naprawy samochodu. Ten krótki przewodnik powinien wyjaśnić wiele opcji dostępnych dla zamiennych wałów napędowych i jak wybrać odpowiedni dla swojego samochodu lub ciężarówki.

Istnieją zasadniczo dwa rodzaje półosi napędowych. Tradycyjny łączy skrzynię biegów z przednim lub tylnym mechanizmem różnicowym i biegnie wzdłuż samochodu. Bardziej nowoczesnym rozwiązaniem (przynajmniej stosunkowo nowoczesnym; istnieje od co najmniej 50 lat) jest oś o stałej prędkości (CV), która łączy piastę koła z mechanizmem różnicowym lub osią napędową, a ten typ osi napędowej biegnie prostopadle do długości samochodu. Nie jest to również sytuacja typu albo-albo; na przykład samochód z napędem na tylne koła z niezależnym tylnym zawieszeniem miałby tradycyjny wał napędowy łączący skrzynię biegów z tylnym mechanizmem różnicowym, a następnie parę osi CV łączących tylny mechanizm różnicowy z kołami. SUV z przednim napędem na wszystkie koła miałby oś CV przy każdym kole oraz wał napędowy łączący skrzynię biegów lub skrzynię rozdzielczą z przodu z tylnym mechanizmem różnicowym.

Osie o stałej prędkości są stosowane w pojazdach z niezależnymi zawieszeniami zamiast osi pełnych. Oś CV łączy piastę napędzanego koła z mechanizmem różnicowym lub z zespołem mostu pędnego, który łączy skrzynię biegów i mechanizm różnicowy w jedną całość. Oś CV ma również przegub homokinetyczny na każdym końcu, dzięki czemu może przenosić moc, gdy przednie koła się obracają lub gdy zawieszenie porusza się w górę i w dół.

Najczęstszym powodem wymiany osi CV jest to, że gumowe osłony chroniące przeguby wyschły i pękły, powodując wyciek smaru, prawdopodobnie pozostawiając plamę pod zaparkowanym samochodem. Jeśli wykryjesz ten problem wystarczająco szybko, możesz wymienić tylko osłony na oryginalnej osi i ponownie nasmarować przeguby homokinetyczne. Jednak podobnie jak w powyższym przykładzie wału napędowego, koszt nowych osłon i robocizny związanej z ich montażem jest dość zbliżony do kosztu wymiany całej osi na wysokiej jakości część z rynku wtórnego. Co więcej, jeśli z osłon przegubów homokinetycznych wycieka smar wystarczająco długo, może to spowodować uszkodzenie przegubów homokinetycznych, co oznacza, że oś i tak musiałaby zostać wymieniona. Znakiem ostrzegawczym, że przeguby homokinetyczne wymagają wymiany, może być trzaskanie lub klikanie z przodu pojazdu, najczęściej podczas skręcania z niską prędkością. Chociaż osie CV można wymieniać pojedynczo, mają one tendencję do zużywania się w podobnym tempie, więc można zaoszczędzić czas i pieniądze oraz zapewnić lepszą długoterminową niezawodność, wymieniając je parami. Powinieneś także rozważyć wymianę uszczelek osi wraz z osiami; są to stosunkowo niedrogie części, które można bardzo łatwo wymienić w ramach konserwacji zapobiegawczej podczas demontażu osi.

Wał napędowy jest prostszą częścią, w zasadzie metalową belką z przegubem na każdym końcu i ewentualnie przegubem pośrodku w dłuższych pojazdach. Najczęstszym powodem wymiany wału napędowego jest zużycie jednego z przegubów uniwersalnych (lub przegubów typu U). Można zauważyć stukanie przy wciskaniu i wyłączaniu przepustnicy lub podczas zmiany biegów, a także odczuwać wibracje i słyszeć towarzyszący im dźwięk spod pojazdu podczas jazdy z dużą prędkością. Chociaż mechanik może być w stanie samodzielnie wymienić przegub homokinetyczny, często wymaga to prasy warsztatowej, a następnie wał napędowy będzie musiał zostać profesjonalnie wyważony, aby zapobiec wibracjom, gdy obraca się z dużą prędkością obrotową. Oferujemy kompletne, nowe lub w pełni zregenerowane zespoły półosi napędowych, które mają już profesjonalnie wciśnięte nowe przeguby homokinetyczne i są dostarczane do klienta w pełni wyważone i gotowe do montażu. Opcja ta jest przydatna dla majsterkowiczów, a także zmniejsza koszty robocizny w przypadku montażu części przez mechanika.

Jeśli Twój pojazd był dostępny z napędem na 4 koła, może mieć dwa wały napędowe; jeden, który łączy się z tylnym mechanizmem różnicowym, a drugi, znacznie krótszy, który łączy skrzynię rozdzielczą z przednim mechanizmem różnicowym w modelach 4WD. Widzieliśmy już, że klienci zamawiali niewłaściwy wał napędowy z powodu tego zamieszania, więc jest to coś, o czym należy pamiętać przy zamawianiu części zamiennej.

Czy masz pickupa? Ze względu na wiele dostępnych opcji długości kabiny i skrzyni ładunkowej, nie wspominając o różnych układach napędowych, pickupy mają zwykle znacznie więcej opcji wymiany półosi napędowych. W przypadku tylnego wału napędowego, który łączy skrzynię biegów lub skrzynię rozdzielczą z tylnym mechanizmem różnicowym, bardzo pomocne jest posiadanie pod ręką pomiaru rozstawu osi ciężarówki. Informacje te można znaleźć na naklejce na szybę ciężarówki, jeśli ją posiadasz, lub ewentualnie na etykiecie informacyjnej pojazdu znajdującej się w ościeżnicy drzwi kierowcy. W przeciwnym razie zawsze możesz zmierzyć go samodzielnie; rozstaw osi to odległość między środkami piast przednich i tylnych kół. Podobnie jak w przypadku każdej innej części, możemy również spróbować wyszukać numery części OEM z oryginalnego produktu, aby sprawdzić, czy pasują one do czegokolwiek, co mamy dostępne.

Nadal nie masz pewności? Skontaktuj się z BuyAutoParts, aby uzyskać kompetentną pomoc w uzyskaniu wysokiej jakości zamiennych części układu napędowego do dowolnego pojazdu. Posiadamy katalog pełen osi CV, wałów napędowych, piast kół i dowolnej liczby komponentów przekładni i mechanizmów różnicowych znanych marek, takich jak Cardone, Sur-Trak, EMPI, Yukon Gear i innych. Wszystkie części są objęte co najmniej roczną gwarancją, bezpłatną wysyłką i obsługą klienta w USA!

Osie przegubów homokinetycznych tutaj

Półosie napędowe tutaj