Jeśli zauważyłeś, że Twój samochód wydaje odgłosy stukania za każdym razem, gdy pokonujesz zakręt lub nierówność, lub jeśli łatwiej jest Ci skręcać w jednym kierunku niż w drugim, być może nadszedł czas na wymianę przekładni kierowniczej. Objawami nieprawidłowego działania przekładni kierowniczej mogą być także: wyciek płynu wspomagania, nierównomierne zużycie opon lub kierownica, którą trudniej jest kierować rano niż później w ciągu dnia.

Chociaż nie jest to najbardziej ekscytująca część samochodu, drążek kierowniczy jest niezbędny do bezpiecznej jazdy. Drążek kierowniczy to przekładnia liniowa, która jest ustawiona w jednej linii z zębnikiem, za pomocą którego jest połączona z wałem kierowniczym. Gdy kierowca obraca kierownicą, zębatka kierownicza przenosi wytworzony moment obrotowy na sworznie kół samochodu. Innymi słowy, przekładnia kierownicza przekształca ruch obrotowy koła kierownicy w ruch liniowy potrzebny do obracania kół samochodu i umożliwienia ruchu do przodu. Nie trzeba dodawać, że jest to dość ważny aspekt Twojego samochodu, a niesprawny drążek kierowniczy może być niebezpieczny, jeśli nie zostanie sprawdzony.

Wybór drążka kierowniczego

Podobnie jak w przypadku większości części samochodowych, koszt i specyfikacje konkretnego drążka kierowniczego będą zależały od marki, modelu i roku produkcji samochodu. Zawsze upewnij się, że zamówione części odpowiadają Twojemu pojazdowi.

Instalacja "zrób to sam

Ze względu na często duże różnice we wdrażaniu technologii przekładni kierowniczej i zębnika, żaden z dwóch producentów samochodów nie będzie miał dokładnie takiej samej metody instalacji, dlatego najlepiej jest zapoznać się z instrukcją obsługi przed przystąpieniem do majsterkowania przy przekładni kierowniczej.

Gdy już masz pojęcie o zakresie zadania pod ręką, spójrz na nowy stojak, pamiętaj, aby zwrócić uwagę na otwory na śruby mocujące oraz złącza linii wysokiego ciśnienia i powrotu. Następnie podnieś samochód, podeprzyj go podstawkami i znajdź lokalizację śrub montażowych, łącznika kolumny kierowniczej i przewodów wspomagania układu kierowniczego. Po zapoznaniu się z wymaganiami potrzebnymi do wymiany przekładni kierowniczej możesz zdecydować, że jest to zadanie, które najlepiej powierzyć ekspertom; jednak nawet jeśli zdecydujesz się zatrudnić profesjonalistę, nadal możesz kupić własną przekładnię kierowniczą, zamiast polegać na częściach z warsztatu blacharskiego lub prosto od dealera.

Najlepsze praktyki

- Po wymianie przekładni kierowniczej zawsze należy ponownie wyregulować koła.

- Pamiętaj o przepłukaniu układu wspomagania układu kierowniczego w przypadku wymiany zębatki wspomagania.

- Prawidłowa diagnoza: Czasami problemy występujące w module sterowania wspomaganiem układu kierowniczego, jeśli dotyczy, mogą imitować problemy z przekładnią kierowniczą. Przed zainwestowaniem w potencjalnie kosztowną przekładnię kierowniczą należy upewnić się, że problem został prawidłowo zdiagnozowany.

Układ kierowniczy przeszedł długą drogę od skrzyń biegów w starszych pojazdach, jednak wymiana przekładni kierowniczej i układu zębatkowego jest nadal w zasięgu możliwości większości osób chcących wykonać naprawę DIY. Pamiętaj, aby sprawdzić witrynę Kup Auto Części, aby zobaczyć nasz szeroki wybór OEM stojaki kierownicze, jak również niezliczone filmy jak zrobić, aby Twój DIY sukces!

Napisane przez: Dara Greaney