Tarcza hamulcowa jest elementem, do którego dociskają się klocki hamulcowe w celu spowolnienia lub zatrzymania kół. Tarcie między tarczą a klockami powoduje wymagane hamowanie kół. Inne elementy biorące udział w hamowaniu to pompa hamulcowa i zacisk. Tarcza hamulcowa to okrągły element z obrobioną powierzchnią po obu stronach. Tarcza hamulcowa jest mocowana za pomocą dwóch śrub ustalających i środkowej nakrętki. W niektórych samochodach tarcza jest po prostu przymocowana do koła. Tarcza jest zwykle wykonana z żeliwa lub ceramiki.
Oprócz standardowego "gładkiego" typu tarczy hamulcowej, istnieją bardziej wyspecjalizowane tarcze hamulcowe, które mogą poprawić skuteczność hamowania przy intensywnym hamowaniu, lepiej radząc sobie z dużą ilością ciepła, pyłu i gazów generowanych w wyniku tarcia między klockiem a powierzchnią tarczy.
Pierwszym wyspecjalizowanym typem tarczy hamulcowej jest tarcza szczelinowa. Jak sama nazwa wskazuje, tarcza szczelinowa ma kanały lub "szczeliny" obrobione na powierzchni ciernej, które pozwalają gazom i pyłowi hamulcowemu generowanemu przez zużycie klocka hamulcowego podczas hamowania wydostać się z powierzchni hamowania, tworząc lepszy kontakt między klockiem a tarczą i większe tarcie. Szczeliny te pomagają również w bardziej równomiernym chłodzeniu powierzchni tarczy, zmniejszając prawdopodobieństwo wypaczenia tarczy hamulcowej z powodu przegrzania.
Podobnie, tarcze hamulcowe z nawierceniami krzyżowymi mają otwory w powierzchni czołowej, które bezpośrednio łączą powierzchnię cierną tarczy z wewnętrznymi łopatkami chłodzącymi. Te otwory chłodzące nie tylko świetnie wyglądają za kołami pojazdu, ale także pomagają obniżyć temperaturę hamulców i zapewniają drogę zarówno dla pyłu hamulcowego, jak i odgazowywania klocków, ponownie poprawiając kontakt między klockiem a tarczą hamulcową. Ponadto, gdy samochód jedzie w deszczowych warunkach, otwory w tarczy mogą szybko odprowadzić wodę, poprawiając początkową przyczepność hamulców.
Niektóre tarcze hamulcowe łączą w sobie konstrukcje z nawiercanymi i nacinanymi otworami, oferując to, co najlepsze z obu światów: świetną przyczepność na mokrych i suchych nawierzchniach, doskonałą wydajność chłodzenia, mniejsze zanikanie hamulców i fantastyczny wygląd.
Układy hamulców tarczowych są lepsze od układów hamulców bębnowych pod wieloma względami. Hamulce tarczowe nie wymagają regulacji wirnika podczas montażu. Kolejną zaletą hamulców tarczowych jest łatwiejsze odprowadzanie ciepła w porównaniu do hamulców bębnowych.
Problemy z tarczą hamulcową
Objawy uszkodzonej tarczy hamulcowej
Konserwacja
Podobnie jak w przypadku wszystkich części samochodowych, tarcze hamulcowe również wymagają regularnej kontroli. Czyszczenie tarcz za pomocą płynu do czyszczenia hamulców w sprayu ma również kluczowe znaczenie dla utrzymania obcych cząstek i pyłu hamulcowego na zewnątrz oraz przedłużenia żywotności tarczy.