Głowica cylindrów znajduje się zazwyczaj w górnej części bloku silnika. Służy ona jako obudowa dla komponentów takich jak zawory ssące i wydechowe, sprężyny i popychacze oraz komora spalania. Na tej stronie omówiono główne funkcje i różne konstrukcje głowic cylindrów, a także przyczyny i objawy ich awarii.

Kanały w głowicy cylindrów umożliwiają przepływ powietrza i paliwa do wnętrza cylindra, jednocześnie umożliwiając wypływ spalin. Kanały te są inaczej nazywane portami lub kanałami. Głowica cylindrów odprowadza również płyn chłodzący do bloku silnika, chłodząc w ten sposób jego elementy. W głowicy cylindrów zastosowano uszczelkę, która zapobiega przedostawaniu się wody lub oleju do komór spalania.

Większość głowic cylindrów OEM (producentów oryginalnego wyposażenia) jest wykonana z żeliwa. Głowica cylindrów wykonana z żeliwa jest trwalsza i tańsza. Jednak żeliwo jest ciężkie i zapewnia mniejszą wydajność w rozpraszaniu ciepła. Z tego powodu niektórzy producenci preferują głowice cylindrów wykonane z aluminium. Są one znacznie lżejsze niż głowice żeliwne. Samochody wyczynowe i wyścigowe często mają aluminiowe głowice cylindrów.

Samochody z silnikami rzędowymi (prostymi) mają jedną głowicę cylindrów, a samochody z silnikami V mają dwie głowice cylindrów, po jednej na każdy bank cylindrów. W niektórych pojazdach, w których banki cylindrów znajdują się bardzo blisko silnika V, wystarczy jeden cylinder. Duże pojazdy przemysłowe mogą mieć jedną głowicę na cylinder. Dzięki temu wymiana głowicy cylindrów jest znacznie tańsza.

Rodzaje głowic cylindrów

Głowice cylindrów z płaską głowicą: Był to pierwszy typ głowic cylindrów. Płaskie głowice cylindrów po prostu chronią blok cylindrów i nie mają ruchomych części. Te głowice cylindrów nie pozwalają na wydajny przepływ powietrza, a tym samym zapewniają słabe osiągi silnika.

Głowice cylindrów górnozaworowe: Te głowice cylindrów są lepsze od głowic płaskich. Głowice cylindrów górnozaworowych mają wałki rozrządu nad sobą. Głowice te mają połączone popychacze i zawory, aby zapewnić płynny przepływ powietrza.

Głowice cylindrów z górnym wałkiem rozrządu: Są to najbardziej zaawansowane konstrukcje głowic cylindrów. Głowice cylindrów z górnym wałkiem rozrządu mają wałki rozrządu wewnątrz głowicy cylindrów, eliminując potrzebę stosowania popychaczy. Zapewnia to lepszy przepływ powietrza, co z kolei zwiększa wydajność silnika.

Problemy z głowicami cylindrów i ich objawy

Najczęstszym problemem z głowicami cylindrów są pęknięcia, które często występują z powodu przegrzania silnika. Pęknięta głowica cylindrów może powodować wyciek płynu chłodzącego, przez co silnik nie będzie skutecznie chłodzony. Powoduje to dalsze przegrzewanie się silnika. Pęknięcie głowicy cylindrów powoduje również wyciek oleju do komór spalania. Może to być szkodliwe dla silnika i może skutkować kosztownymi naprawami silnika. W wielu przypadkach konieczna będzie wymiana całego silnika. Inne objawy uszkodzonej głowicy cylindrów obejmują słabe osiągi silnika i przerwy w zapłonie.

Gdy samochód się przegrzewa, wiele osób napełnia chłodnicę wodą bez próby ustalenia przyczyny problemu. Może to również spowodować pęknięcie głowicy cylindrów, ponieważ dodanie wody powoduje gwałtowną zmianę temperatury.

Jeśli chcesz wymienić uszkodzoną głowicę cylindrów, trafiłeś we właściwe miejsce. Posiadamy szeroką gamę wysokiej jakości części do wszystkich marek i modeli. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o funkcjach innych części pojazdu, zapoznaj się z naszą sekcją instruktażową.