Zespół pompy paliwa w pojeździe jest odpowiedzialny za przesyłanie wymaganej ilości paliwa pod odpowiednim ciśnieniem i w odpowiednim czasie do silnika. Zespół składa się z kilku kluczowych części, takich jak filtr siatkowy, pompa paliwa i regulator ciśnienia paliwa. Zacznijmy od dolnej części urządzenia i przesuwajmy się w górę.

Sito filtra znajduje się na dole i służy do wychwytywania dużych zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w samym zbiorniku. Filtr sitowy nie powinien być mylony z filtrem paliwa.

Sama pompa paliwa jest urządzeniem, które pobiera paliwo ze zbiornika i przepycha je do przewodów paliwowych, a następnie do silnika. Ogólnie rzecz biorąc, pompy są typu popychacza lub ściągacza. Pompy mechaniczne, które są stosowane w pojazdach gaźnikowych, należą do typu popychacza, podczas gdy pompy elektryczne stosowane w pojazdach z wtryskiem paliwa należą do typu ściągacza. Pompy popychacza skutecznie pobierają paliwo ze zbiornika paliwa. Z drugiej strony, pompy ciągnące są porównywalnie mniej wydajne w pobieraniu paliwa ze zbiornika. Są one jednak lepsze od pomp popychaczy w dostarczaniu paliwa do silnika. Jest to powód, dla którego pompy pchające są najczęściej montowane w samym zbiorniku paliwa.

Pompy mechaniczne są napędzane przez wał korbowy silnika, podczas gdy pompy elektryczne są obsługiwane za pomocą przekaźnika pompy, który włącza się po włączeniu zapłonu. Nowoczesne samochody wyposażone są w elektroniczne układy wtrysku paliwa, które dyktują przekaźnikowi pompy paliwa, kiedy uruchomić i wyłączyć pompę. Pompy mechaniczne wytwarzają ciśnienie paliwa w zakresie od 4 do 8 psi. Elektryczne pompy paliwa generują ciśnienie w zakresie od 20 do 70 psi. W systemach pomp elektrycznych napięcie przekazywane do pompy paliwa jest monitorowane przez moduł sterownika pompy paliwa (FPDM).

Regulator ciśnienia paliwa, umieszczony na przewodzie paliwowym, utrzymuje ciśnienie paliwa przesyłanego do silnika. Jest on również odpowiedzialny za spychanie nadmiaru paliwa do przewodu powrotnego. W zespole czujnika poziomu znajduje się pływak, który oblicza ilość paliwa w zbiorniku i przesyła odczyty do wskaźnika paliwa na desce rozdzielczej samochodu. Wreszcie, na samej górze urządzenia znajduje się zespół węży, w którym przewody paliwowe łączą się z zespołem i kierują paliwo do i z silnika.

Podczas gdy zespół pompy paliwa jest odpowiedzialny za tłoczenie paliwa pod optymalnym ciśnieniem, układ wtrysku paliwa pojawia się, gdy paliwo pod ciśnieniem musi zostać dostarczone do silnika. Wtryskiwacz paliwa ma dyszę, przez którą paliwo jest rozpylane do cylindra.

Problemy z elementami układu paliwowego w oczywisty sposób wpływają na osiągi silnika. Ogólnie rzecz biorąc, gdy elementy układu paliwowego ulegną awarii, nie będą one dostarczać paliwa na optymalnym poziomie/ciśnieniu, obniżając tym samym moc silnika. Uszkodzenie elementów układu paliwowego spowoduje zaświecenie się kontrolki Check Engine na desce rozdzielczej. Inne typowe objawy obejmują zgaśnięcie pojazdu i zmniejszenie zużycia paliwa.

Aby zapewnić prawidłowe działanie układu paliwowego, należy utrzymywać odpowiedni poziom paliwa w zbiorniku. Ogólnie rzecz biorąc, nie zaleca się prowadzenia pojazdu, gdy poziom paliwa w zbiorniku jest poniżej określonego poziomu. Spowoduje to uszkodzenie elementów układu paliwowego i może doprowadzić do przedwczesnej awarii.

Regularne sprawdzanie elementów układu paliwowego ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrej wydajności układu paliwowego.