Pompa paliwa pobiera paliwo ze zbiornika i dostarcza je do gaźnika lub układu wtrysku paliwa pod wymaganym ciśnieniem. Przyczyny nieprawidłowego działania pompy paliwa mogą być różne. Problemy z układem paliwowym pojazdu mogą być bezgranicznie frustrujące. Czasami, nawet po zainstalowaniu nowej pompy, układ paliwowy nie będzie działał zgodnie ze swoimi standardami. W takich przypadkach nowa pompa jest często obwiniana za to, że nie naprawiła problemu. Jednak rzeczywiste źródło problemu może znajdować się poza pompą paliwa, uniemożliwiając jej zapewnienie pierwotnej wydajności.

Przyczyną awarii starej pompy paliwa może być coś innego niż jej starość. Ustalenie tej kwestii może pomóc w zdiagnozowaniu rzeczywistego problemu, który utrudnia działanie nowej jednostki. Poniżej wyjaśniono niektóre z najczęstszych przyczyn spadku wydajności paliwa, mimo że pompa paliwa działa prawidłowo:

Zatkany filtr sitowy

Sito znajdujące się w dolnej części pompy paliwa jest pierwszą linią obrony przed zanieczyszczeniami ze zbiornika. Jeśli filtr sitowy jest zatkany, przepływ paliwa zostanie ograniczony lub nawet zatrzymany. W razie potrzeby filtr należy wyczyścić lub wymienić.

Zatkany filtr siatkowy spowoduje trudności z uruchomieniem pojazdu. Inne problemy z silnikiem spowodowane wadliwym filtrem paliwa obejmują spalanie wsteczne, gaśnięcie i wahania. Trudności z przyspieszaniem są również objawem niesprawnego filtra paliwa. Uszkodzony filtr może pozwolić na płynną pracę samochodu do pewnej prędkości, po przekroczeniu której przyspieszenie będzie słabe. Ogólnie rzecz biorąc, zatkany filtr obniża wydajność silnika.

Nieprawidłowe lub zwarte okablowanie

Ponieważ nowoczesne pompy są w większości elektryczne, przerwane przewody mogą spowodować, że pompa paliwa przestanie działać.

Niskie napięcie pompy

Pompa paliwa potrzebuje określonej ilości napięcia, aby zapewnić idealną i wydajną pracę. Jeśli napięcie dostarczane do pompy staje się niskie, pompa nie będzie dostarczać paliwa pod wymaganym ciśnieniem. Spadek napięcia jest często spowodowany wadliwym akumulatorem lub nieprawidłowo zainstalowanymi przewodami.

Pęknięte lub zatkane przewody paliwowe

Jeśli przewody paliwowe są pęknięte lub zatkane, ciśnienie paliwa spadnie zanim dotrze ono do silnika. To z kolei powoduje słabe osiągi silnika.

Uszkodzony regulator ciśnienia paliwa

Regulator ciśnienia paliwa, jak sama nazwa wskazuje, reguluje ciśnienie paliwa dostarczanego do silnika. Jeśli regulator ciśnienia paliwa ulegnie awarii, może ograniczyć ilość paliwa wpuszczanego do szyny paliwowej. To z kolei spowoduje słabą pracę silnika, a tym samym pogorszenie jego osiągów.

Uszkodzony przekaźnik pompy paliwa

W większości samochodów pompa paliwa jest włączana przez przekaźnik pompy paliwa. Jeśli przekaźnik ulegnie uszkodzeniu, pompa nie zacznie działać. Uszkodzony przekaźnik pompy paliwa często powoduje obracanie silnika, ale uniemożliwia jego uruchomienie.

Pusty zbiornik paliwa

Konieczne jest utrzymywanie optymalnego poziomu paliwa w zbiorniku. Jeśli ilość paliwa w zbiorniku spadnie poniżej określonego poziomu lub zbiornik jest pusty, samochód nie uruchomi się, nawet jeśli wszystkie inne elementy układu działają prawidłowo. Podczas montażu nowej pompy paliwa ważne jest, aby zbiornik paliwa był napełniony co najmniej do połowy.

Sprawdzenie tych kwestii jest doskonałym sposobem na upewnienie się, że problem jest właściwie rozwiązywany. Jeśli powyższe kwestie nie zostaną rozwiązane jak najszybciej, może to spowodować całkowitą awarię pompy paliwa lub układu.